fienvanbemmel.reismee.nl

Eerste week in het mooie Tanzania!

Lieve allemaal,

Welkom op mijn blog, aankomende 12 weken schrijf ik elke week een blog over mijn gebeurtenissen hier in Tanzania.

Vrijdag 30 sept ben ik (eindelijk) vertrokken naar het mooie land Tanzania. Ik stond rond kwart over 1 ‘s nachts op het vliegveld van Kilimanjaro International Airport. Het begon allemaal erg Afrikaans, ik heb een halfuur gewacht op de persoon die mij zou opkomen halen (Donald, een lokale vrijwilliger van hier). Uiteindelijk lag ik rond 4 uur in bed, zonder licht… Ze waren vergeten er een lamp in te draaien.
Ik verblijf in Arusha in een grote lodge (een huis met veel kamers en gemeenschappelijke ruimtes) met meerdere huisgenoten. Er zijn in totaal 6 Nederlanders, 2 Duitse, 1 Oostenrijkse en 2 Australische. Het is een geweldig gezellig huis! Ik deel mijn kamer met 2 huisgenoten, mijn bed hier is groter dan dat hij thuis is haha. De eerste avond hebben we zelf moeten ‘koken’, dus is er pizza besteld ;)

Vrijdag 7 oktober begin ik pas op mijn project, want ze wachten op alle ‘’nieuwelingen’’ en geven dan iedereen een rondleiding in de stand ect. Ook moet er nog een Volunteer Permit (bewijs om te laten zien dat ik legale vrijwilliger ben) worden aangevraagd en dat duurt 2 werkdagen. Alleen was er niet over nagedacht dat ik dan zonder geld, eten, drinken en simkaart zou zitten tot woensdag. Dus is er wat geregeld dat ik zaterdag (01/10) met Donald naar de stad ben geweest voor geld, eten en drinken. De simkaart kreeg ik maandag.

Afgelopen maandag ben ik dus weer naar de stad geweest voor een simkaart en het Volunteer Permit, we hebben ''typisch van hier'' geluncht met een hamburger. In de avond heb ik voor het eerst van onze chef in het huis gegeten, en ik moet zeggen dat ik echt genoten heb van haar eten. Dinsdag avond zijn we bijna met het hele huis naar een buiten bioscoop geweest, met gratis popcorn en een Kilimanjaro biertje.

Nadat alle nieuwe vrijwilligers waren geariveerd zijn we een dag de stad in geweest naar de 3 lokale markten, een souvenirsmarkt, een tweedehandse markt en een markt met eten. Het was heel bijzonder om te zien allemaal. Wel bleek dat hel Volunteer Permit nog een dag langer zou gaan duren, dus vrijdag beginnen. Donderdag heb ik samen met de nieuwelingen niks gedaan, gewoon gelezen en van de zon genoten.

Vrijdag was de dag aangebroken, ik zou naar mijn ziekenhuis gaan. Eerst heb ik samen met Donald 2 andere vrijwilligers naar hun project gebracht, en als laatste ging ik. Toen ik aankwam in het ziekenhuis moest ik wel even slikken, het was vrij klein met veel mensen. Ik werk aankomende weken samen met mijn begeleider (nurse Lucy) en zij heeft mij alles laten zien. Samen met haar heb ik ook geluncht en heeft ze me veel laten zien van de stad. Ik start maandag op de ''afdeling'' Mother & child care, daarkomen alle moeders met hun baby's voor vaccinaties en registratie (dus ook wegen en meten). Ik heb gemerkt en gehoord dat ze heel langzaam werken en geen werkdruk hebben, dus gaan sommige verpleegkundige tussen consults weg om te shoppen. Ook stond ik een moment stil bij het feit dat ik geluk heb met mijn land en recht op onderwijs. Mijn begeleider moest even snel een infuus zetten bij een patiënt, geen handhygiëne, geen handschoenen, niet oplettend hoe het gaat met de patiënt. Eigenlijk alles wat je beter niet kan doen of wat fout is, gebeurde op dat moment en daar schrok ik wel even van...
Ook heb ik een baby gezien fat zoveel pijn had, het was hard verscheurend om te horen en om te zien. Dit zijn beelden die ik niet zomaar zal vergeten.

In de avond ben ik samen met 2 huisgenoten naar een hotel geweest, om heerlijk te eten en te genieten van het goede internet daar hahaha :)

Ik ben heel erg benieuwd wat ze van mij gaan verwachten aankomende weken in het ziekenhuis. Het zullen zware weken worden aankomende tijd, maar ik kijk er zeker naar uit om echt iets te kunnen betekenen voor de mensen hier.

Dus hoop ik elke week een blog te schrijven over mijn ervaringen hier in Arusha :)

Liefsss,

Fien

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood