fienvanbemmel.reismee.nl

Two weeks left of the 12

Lieve lezers,

Ja echt, ik heb nog maar 2 weken over van de 12 hier in Arusha. Bizar gewoon... Ik wist tijd de tijd soms kan vliegen, maar hier vliegt het letterlijk. Ondertussen zijn er alweer heel veel dingen gebeurd, zoals mijn verjaardag. Veel plezier weer met lezen!

Het kan niet altijd geweldig zijn als je ergens 3 maanden woont, iedereen heeft een keer een mental breakdown. Die van mij heb ik ondertussen gehad en wat is dat verschrikkelijk. Ook was het niet altijd even druk meer in het ziekenhuis, dus had ik soms dagen niks te doen en dan krijg je het idee dat je niks meer kan betekenen. Nu is dat gelukkig weer helemaal veranderd en is het weer ouderwets druk en interessant :)
Ondertussen werk ik zelfstandig op de afdeling Mother&Child afdeling, ja ik ben weer terug. Alleen omdat ze mij daar niet dwingen om dingen te doen en ik heb het gevoel dat ik daar het meeste kan betekenen en kan veranderen. Ook heb ik alle lokale nurses geleerd om met de tablets te werken om de baby's te registreren. Dit was een doel van mij om te halen voordat ik weg zou gaan, want ze konden het niet en ze hadden de tablets al sinds 2013. Dus dit doel is zeker behaald!
Ook gebeuren er natuurlijk af en toe heftige dingen in het ziekenhuis waar ik echt (nog steeds) van schrik. Er waren bijv. meerdere kinderen die besneden moesten worden en daar zo bang voor waren dat ze echt aan het schreeuwen en huilen waren. Ik zat in de andere kamer en kon het vanuit daar horen dat de arts de kinderen (hard) sloeg om ze te laten stoppen met huilen. Het is gewoon verschrikkelijk dat je op dat moment niet veel kan doen. Het maakt mij ook gewoon boos, want er zijn ook andere manieren om het kind stil te krijgen.

Vandaag was het vanaf het moment dat ik binnen kwam meteen druk. Er was natuurlijk weer veel te weinig personeel vandaag alleen 1 iemand, normaal zijn het er 4 en dan ik nog. Ik ben begonnen met de bloeddruk meten van de zwangere vrouwen, nou ik heb er echt tientallen gemeten. Dus als mensen zeggen dat ik niet handmatig bloeddruk kan meten, moeten ze nog een keer denken hahaha. Wel hebben ze echt een extreem lage bloeddruk, daar moest ik echt even over nadenken. Vervolgens heb ik weer zelfstandig gewerkt met het vaccineren van baby's.

Ik heb hier ook 2 onwijs leuke pakketjes ontvangen van mijn lieve oppasadres en klasgenootjes. Het is heerlijk om iets van je thuis omgeving in je handen te hebben. Dank jullie wel!

Natuurlijk ben ik ook jarig geweest hier in Afrika en hoe bijzonder is dat? Voor mij de eerste keer dat ik de zomer jarig was met 25-30 graden. Het hele weekend hebben we leuke dingen gedaan met het hele huis. Zaterdag zijn we met 5 in totaal op horsesafari geweest, dus echt paardrijden tussen sommige dieren. We hebben tussen de zebra's, gnoe's en nog meer alleen weet niet echt de naam meer. En ja ik heb echt op een paard gezeten. In de avond zijn we met iedereen bij George's gaan eten in de stad en werd ik toe gezongen door al het personeel. Het is hier een gewoonte dat ze in het donker met een taartje (met kaarsje) voor je zingen in het Engels en Swahilli. Vervolgens zijn we uitgeweest in de stad en daar mijn verjaardag gevierd. De volgende dag zijn we naar Hot springs geweest. Dit is een plek waar je onwijs mooi kan zwemmen met lekker water. Hier hebben we de hele dag gelegen en gezwommen. Eerder hadden we vlees gekocht bij een Deense slager om in de avond heerlijk te kunnen koken op mijn verjaardag. Wat hebben we toch lekker gegeten voor ongeveer 3 euro per persoon.. Is toch niks?

Ik ben ook samen met een andere vrijwilliger van het ziekenhuis 1 dag naar Massai dorp geweest bij een kerk, om kinderen te leren hoe ze hun tanden moeten poetsen. We verwachtten ongeveer 20 kinderen maar er bleken er 64 te zijn... :) We hadden eerst bij 2 kinderen voor gedaan hoe je je tanden moet poetsen en vervolgens lieten we het de kinderen zelf doen. Alleen de kleintjes snapten het nog niet dus hebben we die geholpen. De oudere kinderen namen ons idee over en begonnen de kleintjes ook te helpen van wat ze van ons gezien hadden. Heel bijzonder om dit te mogen doen en te zien!

Weer een paar drukke weken achter de rug zoals jullie hebben gelezen... Wel onwijs leuke weken moet ik zelf zeggen :)

Liefs,

Fien

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood