fienvanbemmel.reismee.nl

Bijna op de helft

Ha lieve lezers,

2 weken geleden schreef ik mijn laatste blog, dus dat betekend dat ik 2 keer een blog overgeslagen heb... Sorry! Internet is de laatste tijd heel slecht en mijn internetbron is kapot (mijn telefoon heeft Afrika niet overleeft). Ondertussen is er alweer heel erg veel gebeurd, zelf ziek, nieuwe ervaringen, Afrikaanse bruiloft en op safari.

Afgelopen 2 weken ben ik zelf goed ziek geweest, met 2 ziekenhuisbezoeken. Ik kan je vertellen, wanneer je ziek bent zijn Afrikaanse ziekenhuizen d r a m a. Eerder hadden ze geconstateerd dat ik een urineweginfectie had, maar ik had niks van symptomen. Een week later werd ik wakker met hele erge buikkrampen en overgeven, ik kon zelfs water niet meer binnenhouden. Eind van die middag ben ik naar het ziekenhuis geweest met 2 huisgenoten. Na een paar onderzoeken, maar ik was echt ziek dus ik ging al bijna van mijn stokkie met bloedprikken (normaal geen probleem). Toen hebben ze geconstateerd dat ik een infectie in mijn maag/darmen had, en toen kon ik gaan. Alleen kon ik aan mezelf merken dat ik uitgedroogd begon te raken, dus ik heb bijna aangedrongen op een infuus. Ik had het alleen beter niet kunnen doen... Na de eerste poging begon de vloeistof zich op te hopen onder mijn huis, dus het infuus eruit. Daarna hebben ze meer dan 5 keer geprobeerd in mijn andere arm, maar dat lukt niet. Uiteindelijk heb ik moeten zeggen dat ik het niet meer wilde, want ik trok het niet meer. Nu is eindelijk alles weer goed, ik voel me weer prima en kan weer vol genieten hier.

Naast alle dingen in het ziekenhuis was ik uitgenodigd om naar een Afrikaanse bruiloft te gaan met een huisgenoot. Echt wat was het gaaf, heel anders maar zo mooi. Alles werd met dans en muziek gecombineerd en hele andere tradities. De mensen van de bruiloft waren zo dankbaar dat er blanke mensen waren, echt heel bijzonder.

Deze 2 weken heb ik weer zoveel nieuwe dingen mee gemaakt in het ziekenhuis (op stage dan..). Eigenlijk ook wel heftige dingen.
Ik ben bij o.a. bij een besnijding geweest van een jongetje van 2-3 jaar oud, nou ik moest even slikken. Want ik hoorde in kantoor een kind langdurig huilen dus vroeg ik aan een zuster wat is daar aan de hand, en toen namen ze mij weer mee daarheen. Het was met geen/weinig verdoving en na de besnijding zonder enige bescherming naar huis gestuurd.
Vorige week was er een meisje van 19 jaar die 12 weken zwanger was. Ze had geprobeerd zelf abortus te plegen, omdat ze bang was voor haar moeder. Alleen was dat niet helemaal goed gegaan en was alles van binnen gaan ontsteken. In het ziekenhuis hebben ze te resten van de placenta verwijderd, alleen gaat dat niet op een leuke manier. Ik ben zelf toen na een tijdje weggelopen, ook vraag ik mij dan gelijk af wat is er nog meer aan de hand thuis als ze zo bang was voor de reactie van haar moeder. Die week heb ik ook weer veel gevaccineerd en geregistreerd. Ik heb zelfs fooi gekregen van een man die ik gevaccineerd had, omdat ik het blijkbaar zo goed deed. (Daadwerkelijk 2 seconden werk, maar toch een heerlijk gevoel!)
Afgelopen 5 weken heb ik op de afdeling Mother & Child care gewerkt, en weet ik precies hoe alles werkt en kan ik goed mee draaien. Dus werd het tijd voor een nieuwe uitdaging deze week, Familyplanning. Dit houdt in dat daar iedereen komt voor o.a.een uitstrijkje, voorlichting, anticonceptie en verwijderen van hechtingen. In mijn volgende blog vertel ik over deze ervaringen.

Ook ben ik op de meest geweldige safari geweest! Zo onwijs gaaf en mooi, Je zit zo ongeveer de hele dag een in een Jeep, en de gids doet er alles aan om te zorgen dat je zoveel mogelijk dieren ziet. In de nacht slaap je letterlijk in een tent tussen de wilde dieren. Één nacht hebben mijn huisgenoot en ik hyena's rond te tent gehad en kon je de zebra's horen, echt heel gaaf haha! Ik heb o.a deze dieren gezien (als ik niet wat vergeet):
- Olifanten - Zebra's - Wildzwijnen
- Giraffen - Hyena's - Struisvogels
- Nijlpaarden - Neushoorn - Gnoe's
- Cheetas - Luipaarden - Gazellen
- Leeuwen - Buffels - Flamingo's
- Katachtige - Apen - Vossen
Ik ben naar Serengeti en Ngorongoro geweest, echt een aanrader als je in Tanzania bent!!
Wel is op safari mijn telefoon stuk gegaan.. Dus ik ben tijdelijk te bereiken via Facebook of mail, wel alleen als ik WiFi ergens heb op mijn laptop. Ik heb mijn telefoon in een Afrikaanse wc laten vallen... Ik heb hem eruit gevist en in de rijst gelegd, alleen hij heeft het niet overleefd.

Wel kan ik heel blij vertellen dat mijn moeder een ticket heeft geboekt naar Afrika... Haar eerste keer Afrika. Ze komt 5 dagen langs om te beleven hoe het daadwerkelijk is hier in Arusha (natuurlijk ook voor mij :)). Als het goed is heb ik dan ook weer een telefoon waar je mij op kan bereiken!

Dikke knuffel,

Fien :)

Reacties

Reacties

Erna van Ringelenstein

Wat een heftige verhalen! Wat zul je je ellendig gevoeld hebben toen je zo ziek was. Ben heel blij dat t nu weer beter gaat en heerlijk dat je moeder komt! Heel bijzonder wat je allemaal meemaakt dat vergeet je nooit meer. Dikke knuffel van hier en tot gauw weerxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood